slim, verantwoord en toekomstgericht
AI en het curriculum
Een curriculum staat nooit stil. Nieuwe technologie, veranderende beroepspraktijken en maatschappelijke vraagstukken maken voortdurende herijking noodzakelijk. Met de komst van kunstmatige intelligentie (AI) komt daar een extra uitdaging bij.Â
- Wat moeten studenten leren over AI?Â
- Hoe bereiden we hen voor op een beroepspraktijk waar AI een vaste rol speelt?Â
- En hoe gebruik je AI zelf als hulpmiddel bij curriculumontwikkeling?Â

Wat kan AI betekenen?
AI kan curriculumontwerp versnellen, verrijken en verdiepen. Concreet levert dit op:
- Snelle ideeën voor leerdoelen, thema’s en modules.Â
- Analyse van curriculuminhoud: detecteer overlap en hiaten.
- Ondersteuning bij leerlijnen en materiaalontwikkeling.
- Structuur en overzicht bij complexe curriculumvraagstukken.
- Scenario’s simuleren: wat gebeurt er als een module verschuift?
- Reflectie en validatie door AI als sparringpartner in ontwikkelsessies.
Waarom AI in curriculumontwikkeling?Â
Consistentie: bewaak de kwaliteit van leeruitkomsten en toetsingÂ
Schaalbaarheid: ontwerp modules die breed inzetbaar zijnÂ
Inclusiviteit: zorg voor toegankelijke leerroutesÂ
Evidence-based: combineer AI met data en onderzoek voor verantwoorde keuzesÂ
Wat kan Metis voor jou betekenen?
Metis ondersteunt onderwijsontwikkelaars en curriculumteams bij het verantwoord inzetten van AI. Wij bieden:
- Design-workshops met alignment-checkers (leerdoel ↔ werkvorm ↔ toets).Â
- Ethiek-overlay met aandacht voor publieke waarden, privacy en autonomie.Â
- Pilot-analyse met meetplan en rapportage voor accreditatie en verantwoording.Â
- Advies en coaching rondom AI-didactiek en toetsing.Â
- Teamdagen en inspiratiesessies om samen curriculumvernieuwing vorm te geven.Â
Met Metis bouw je aan een toekomstbestendig curriculum waarin AI een logische, veilige en onderbouwde plek krijgt.Â
Leestip
Hulp van generatieve AI bij het (her)ontwerpen van het curriculum: het grove ontwerp
Adviezen over het inzetten van generatieve AI (genAI) bij curriculumontwerp inclusief prompts (in chatGPT 5.0) en hoe deze behulpzaam kunnen zijn bij het realiseren of verfijnen van het grove ontwerp van een curriculum.